- پایگاه خبری انتخاب خوزستان – اخبار مهم و به روز خوزستان - http://entekhab-khouzestan.com -

استخدام نیروی غیر بومی در خوزستان ممنوع است

استخدام نیروی غیر بومی در خوزستان ممنوع است/مشکلات و اعتراضات کارگری در سطح خوزستان در طول یک سال گذشته با همکاری و تلاش استاندار خوزستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی استان و همچنین وزارت کار حل شده است.

ممنوعیت استخدام نیروی غیر بومی در خوزستان [1]
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: از جذب نیروهای غیر بومی در شرکت های خوزستان با قدرت جلوگیری می کنیم مگر اینکه نیروی متخصص آن شغل در استان وجود نداشته باشد.

انتخاب خوزستان به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، ارسلان غمگین امروز شنبه ۱۵ شهریور ماه در نشست با اصحاب رسانه با تاکید بر به کارگیری نیروی بومی در استان، اظهار کرد: طبق ماده ۴۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی کلیه دستگاه های اجرائی از جمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان انرژی اتمی و بنگاه های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلف اند درطول اجرای قانون برنامه، درطرح های(پروژه‌های) خود و درشرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (درشرایط برابر از نظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه فوق لازم است کلیه پیمانکاران و نیروهای مشغول به کار در استان بومی باشند مگر اینکه نیروی متخصص بومی در شغل مورد نظر وجود نداشته باشد.

غمگین ادامه داد: با توجه به صراحت قانون در بکارگیری نیروهای بومی به شرکت ها به ویژه شرکت های داخل استان تاکید می کنیم که از نیرو های بومی استفاده کنند این نکته مهم مورد تاکید مقام عالی استان نیز است.

وی تصریح کرد: نیروهای ماهر و آموزش دیده در خوزستان در حوزه های مختلف وجود دارند و شرکت های پیمانکاری باید از آنها استفاده کنند بازرسان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز با مراجعه به شرکت ها به استفاده از نیروهای بومی تاکید کرده و آنها را رصد می‌کنند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تاکید کرد: با قدرت از جذب نیروی غیر بومی برای افزایش ظرفیت اشتغال در استان جلوگیری خواهیم کرد مگر اینکه تخصص مورد نیاز در شغل مورد نظر از نیروهای بومی وجود نداشته باشد.

غمگین در بخشی دیگر از این گفت و گو اظهار کرد: در مهرماه ۹۸ که به این سمت منصوب شدم، بیش از یک هزار مورد تجمع و اعتراض کارگری در خوزستان داشتیم؛ این مسائل به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی به وجود آمده بود و علت آن، شخص خاصی نبود.
وی افزود: بخش عمده‌ای از این مشکلات و اعتراضات کارگری در سطح خوزستان در طول یک سال گذشته با همکاری و تلاش استاندار خوزستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی استان و همچنین وزارت کار حل شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به تجمعات کارگری نیشکر هفت‌تپه تصریح کرد: در زمانی که سکان مدیریت اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان را به عهده گرفتم، شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض بود؛ اولین اقدام برای حل مشکلات این شرکت آن بود که میان کارگران این شرکت حضور پیدا کنم و در خصوص حل مشکلات آن‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهم.
غمگین ادامه داد: وزارت کار، استاندار خوزستان، شورای تامین، سپاه و … برای شرکت نیشکر هفت‌تپه سنگ تمام گذاشته‌اند و تلاش همه این بخش‌ها برای حل مشکلات هفت‌تپه قابل تحسین است.
وی افزود: پس از این تلاش‌ها و جلسات متعدد برای حل مشکلات استان، شرکت نیشکر هفت‌تپه به سمت مثبتی حرکت کرد و روند خوبی داشت که البته تا ایده‌آل شدن فاصله داشت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: مشکلات شرکت هفت‌تپه مجددا با مشکلات ارزی مالک این کارخانه آغاز شد و مشکلاتی در پرداخت‌های این شرکت به وجود آمد. در این زمینه، وزارت کار پیگیری‌های فراوانی انجام داده است و به هر شکلی از حقوق کارگران نیشکر هفت‌تپه دفاع کردیم.

وی درباره انتقادهای مطرح‌شده مبنی بر حضور نداشتن در میان کارگران در زمان تجمعات کارگری نیشکر هفت‌تپه عنوان کرد: حضور و پیگیری باید موثر باشد و از این رو پیگیری‌ها و مکاتبات فراوانی با مرکز انجام دادیم تا مشکلات این کارگران را مرتفع کنیم.
غمگین گفت: مسائل شرکت نیشکر هفت‌تپه در سطح ملی در حال پیگیری است. این شرکت بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه دارد اما بنا است تا پایان سال، دفترچه‌های بیمه کارگران تمدید شود و حقوق کارگران نیز در حال پرداخت است.
وی افزود: خواسته ما این است که کارگران با توجه به پرداخت حقوق‌ها، به کار خود بپردازند و در محیط کاری خود حضور داشته باشند. اینکه کار بخوابد و کارگران کار نکنند، روش صحیحی نیست و کارگران حتی اگر می‌خواهند اعتراض کنند اما کار خود را نیز انجام دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با گرامیداشت هفته تعاون، در خصوص آخرین وضعیت تعاونی‌های فعال در خوزستان گفت: در خوزستان حدود ۵ هزار تعاونی فعال داریم که در چندماه اخیر مشکلات آن‌ها احصاء شده است تا تعاونی‌ها به نقطه مثبتی برسند و جایگاه آن‌ها در سطح ملی ارتقاء یابد.
غمگین ادامه داد: دولت رقم خوبی برای تسهیلات کرونا برای خوزستان در نظر گرفت اما از این تسهیلات استقبال خوبی نشده است. از دستگاه‌های اجرایی استان انتظار داشتیم عملکرد بهتری در جذب این اعتبارات داشته باشند و تبلیغات بهتری نیز انجام دهند.
وی افزود: در زمینه تسهیلات مربوط به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا تاکنون ۱۷ هزار و ۲۶۵ مورد ثبت‌نام کرده‌اند؛ بیش از ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و تاکنون ۵۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در خوزستان گفت: طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی از سال ۹۶ در خوزستان اجرایی شده است و اجرای این طرح‌ها در روستاها تا حدودی به حل مشکل اشتغال کمک کرده است.
غمگین عنوان کرد: در خصوص تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی، تاکنون ۴۲۳ میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته‌ایم و در حال حاضر به ۳ هزار و ۷۲۶ طرح مبلغ ۳۸۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه مسئولیت ما ایجاد شغل نیست، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت ایجاد اشتغال را ندارد و بلکه مطالبه‌گر بخش اشتغال است و تصمیمات اتخاذشده برای ایجاد اشتغال را پیگیری می‌کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: در شهریورماه سال ۹۶ رتبه حوزه اشتغال خوزستان ۲۶ بود اما اکنون در حوزه اشتغال و کارآفرینی رتبه نخست کشور هستیم.
غمگین با اشاره به اهمیت بازرسی کار و فعال شدن بازرسان این اداره‌کل در زمینه بازرسی از شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی سراسر استان گفت: اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان همه شرکت‌ها و دستگاه‌های موجود در استان را تحت نظارت دارد و اگر در شرکتی ‌اصول و قوانین کار رعایت نشود، می‌توانیم مدیران آن شرکت را دادگاهی کنیم.
وی افزود: بیش از ۳۴ هزار بازرسی مستند از شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی توسط اداره بازرسی کار انجام گرفته است و خوشحال هستیم که بازرسان کار این اداره‌کل، کار خود را درست انجام می‌دهد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان درباره وظایف این اداره‌کل در حوزه امور اجتماعی بیان کرد: در حوزه امور اجتماعی وظایفی بر دوش اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و برای اولین بار خانه‌های فرهنگ کار را در خوزستان راه‌اندازی کردیم.
غمگین تصریح کرد: در هفته دولت در خوزستان ۱۰ خانه فرهنگ کار تاسیس شد و تا انتهای آبان‌ماه نیز ۲۰ خانه کار دیگر راه‌اندازی می‌شود تا فرهنگ ایده‌پردازی و تلاش درست در کارخانه‌ها به وجود بیاید.
وی با اشاره به تشکیل اولین شورای عالی تعاون در خوزستان به صورت پایلوت گفت: شورای عالی تعاون برای اولین بار در ایران در خوزستان ایجاد شده است تا به کمک این شورا، جایگاه تعاونی‌های خوزستان در سطح ملی ارتقاء یابد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به مشکلات پیشین این اداره‌کل افزود: تنها حلقه گمشده در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بین رفتن باور بهترین بودن بود و اکنون به این باور رسیده‌ایم که می‌توانیم اما هنوز با اهدافی که مد نظر داریم فاصله وجود دارد.
غمگین عنوان کرد: کتاب جهش تولید برای اولین بار توسط اداره‌کل تعاون خوزستان جمع‌آوری و تدوین شده است و به زودی در سطح ملی رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمان شیوع کرونا گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ تا ۶۰ تعاونی خط تولید خود را تعویض کردند و به تولید البسه مراقبت از کرونا پرداختند و کمک شایانی به رفع نیازها کردند.