انتخاب|خوزستان

زمان انتشار مطلب : ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۹:۳۲ چاپ مطلب   ارسال به دوستان

تجربه‌های تلخ انتخاباتی تا چه زمان در اهواز ادامه خواهند داشت؟/ مردم همچنان منتظر اعلام نتایج شورای شهر

تجربه‌های تلخ انتخاباتی تا چه زمان در اهواز ادامه خواهند داشت؟/ مردم همچنان منتظر اعلام نتایج شورای شهر ششمین دوره انتخابات شورای شهر اهواز در حالی با سابقه و حاشیه دوره گذشته فرارسید که وزارت کشور با اطمینان از برگزاری الکترونیکی اخذ و شمارش آراء در اهواز و ۲۹ مرکز استان دیگر خبرداده بود. به […]

تجربه‌های تلخ انتخاباتی تا چه زمان در اهواز ادامه خواهند داشت؟/ مردم همچنان منتظر اعلام نتایج شورای شهر

تجربه‌های تلخ انتخاباتی تا چه زمان در اهواز ادامه خواهند داشت؟/ مردم همچنان منتظر اعلام نتایج شورای شهر

ششمین دوره انتخابات شورای شهر اهواز در حالی با سابقه و حاشیه دوره گذشته فرارسید که وزارت کشور با اطمینان از برگزاری الکترونیکی اخذ و شمارش آراء در اهواز و ۲۹ مرکز استان دیگر خبرداده بود.

به گزارش انتخاب خوزستان به نقل از تسنیم، انتخابات شورای شهر اهواز، که یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می‌شود و حجم پروژهای عمرانی، ساخت‌وساز و گستردگی منابع درآمدی، باعث ایجاد حساسیت‌های بسیاری در مناصب مدیریت شهری شده است، در هر دوره انتخابات شورای شهر، با ایجاد کوچکترین اخلالی در روند اخذ و یا شمارش آراء و اعلام نتایج، با ایجاد و شیوع شایعه‌های مختلف همراه کرده است.

در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر اهواز یعنی سال ۹۶، نیز ایجاد برخی اخلال‌ها و تخلف‌ها از جانب برخی شخصیت‌ها اتفاق افتاد و در آن دوره نیز اعلام نتایج بسیار طولانی شد که تخلفات انتخاباتی یکی از عوامل آن بود.

ستاد انتخابات اهواز از نبود هیچ مشکلی در برگزاری الکترونیکی انتخابات خبرداده بود!

ششمین دوره انتخابات شورای شهر اهواز در حالی با سابقه و حاشیه دوره گذشته فرارسید که وزارت کشور با اطمینان از برگزاری الکترونیکی اخذ و شمارش آراء در اهواز و ۲۹ مرکز استان دیگر خبرداده بود که رئیس ستاد انتخابات اهواز در این راستا دو روز پیش از برگزاری انتخابات تمام شرایط جهت برگزاری الکترونیکی انتخابات را مطلوب دانست و از نبود هیچ مشکلی در این خصوص خبر داد.

۲۸ خرداد، موعد برگزاری انتخابات درحالی فرا رسید که حاشیه‌ها از جمله تاخیر آغاز اخذ رای در برخی شعب و یا دستی بودن برخی و الکترونیکی بودن برخی دیگر، از ابتدای صبح انتخابات در اهواز به سرعت گسترش یافت و آن اطمینان وزارت کشور و فرمانداری اهواز در خصوص سلامت انتخابات را با شائبه همراه کرد.

این حاشیه‌ها تا ساعت آخر اخذ رای در اهواز ادامه داشت که عدم پوشش رسانه‌ای فک پلمپ صندوق‌ها دستی و نبود ابزار و تجهیزات مناسب جهت نتیجه‌گیری از صندوق‌های الکترونیکی، هیزمی بر آتش حاشیه‌ها شد که با تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات توسط فرمانداری باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی در میان شهروندان شد.

این حاشیه‌ها و عدم فرآموشی حاشیه‌های دوره گذشته، باعث انتقادهای بسیار تند علیه وزارت کشور شد که باعث ورود نمایندگان مجلس و خبرگان، استاندار، نماینده ولی فقیه و دیگر مسئولین استانی و کشوری به این ماجرا شد.

شمارش آراء همان شب به پایان رسید!

استاندار خوزستان، درحالی که برخی از مسئولین استانی علت تاخیر در اعلام نتایج را طولانی بودن فرآیند شمارش آراء دانسته بودند، شمارش آراء را در خود شعب اخذ و در همان بامداد روز بعد از انتخابات تمام شده دانست و فقط تجمیع آراء و ثبت آن‌ها در سامانه وزارت کشور را علت این تاخیر دانست.

وی در خصوص حواشی روز انتخابات اظهار داشت: بامداد روز انتخابات، کمبود کدهای اعتباری جهت استفاده از صندوق‌های الکترونیکی باعث شد تا رسیدن کدها از تهران، برخی شعب به صورت دستی اخذ رای را آغاز کنند و برخی دیگر نیز به هیچ وجه این فرآیند را آغاز نکردند و تماماً دستی پیگیری کردند.

قاسم سلیمانی دشتکی تصریح کرد: تعداد صندوق‌های تماماً دستی ۸۵ عدد، صندوق‌های الکترونیک ۱۲۰ صندوق و تعداد صندوق‌های ترکیبی ۳۲۸ صندوق که مجموعاً ۵۳۳ صندوق هستند که در حال حاضر ۲۰ کاربر جهت ثبت نتیجه آراء در سامانه وزارت کشور، فعال هستند و با افزایش این افراد به ۴۰ نفر، سرعت ثبت نتایج را بیشتر خواهیم کرد.

کندی سرعت پهنای باند دلیل تاخیر است!

فرماندار اهواز که چند بار زمان اعلام نتایج را تغییر داده بود امروز دوشنبه رسماً از تاخیر به وجود آمده از مردم اهواز عذرخواهی کرد و اظهار داشت: ثبت نتیج شمارش آراء به صورت شعبه‌ای در سامانه وزارت کشور در حال به پایان رسیدن است و احتمالاً تا انتهای امروز کارتجمیع آراء در سامانه شروع خواهد شد.

وی در ادامه افزود: کندی سرعت پهنای باند و ایجاد اخلال در سامانه وزارت کشور اصلی ترین علت سرعت پایین ثبت نتایج در سامانه است که فرمانداری اهواز با بکارگیری تمام ظرفیت‌های لازم و تلاش ۴۸ ساعته، هنوز فرآیند ثبت در سامانه به پایان نرسیده است.

اکنون با وجود این مسائل، ایجاد یک خاطره بد دیگر در ذهن رای دهندگان اهوازی بدترین نتیجه این اوضاع فعلی است و با حواشی بروز کرده قطعاً برخی از کسانی که رای نخواهند آورد، به نتیجه اعتراض خواهند کرد و نتیجه انتخابات را به چالش خواهند کشاند

, , ,