انتخاب|خوزستان

زمان انتشار مطلب : ۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۲۳:۲۵ چاپ مطلب   ارسال به دوستان

دخالت نمایندگان دراموراجرایی خلاف قانون است

رئیس مجلس در جمع خبرنگاران؛ دخالت نمایندگان دراموراجرایی خلاف قانون است/دنبال مچ گیری نیستیم رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان و در کل مجلس خلاف قانون است و این امور را می توان به کمیته هفت نفره مجلس گزارش داد. انتخاب خوزستان، محمدباقر قالیباف جمعه‌شب در جمع خبرنگاران در پایان سفر چهار روزه به […]

 دخالت نمایندگان دراموراجرایی خلاف قانون است/دنبال مچ گیری نیستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان و در کل مجلس خلاف قانون است و این امور را می توان به کمیته هفت نفره مجلس گزارش داد.

انتخاب خوزستان، محمدباقر قالیباف جمعه‌شب در جمع خبرنگاران در پایان سفر چهار روزه به استان خوزستان اظهار کرد: خوشحالم که توفیق پیدا کردم تا اولین نظارت میدانی را در استان خوزستان داشته باشیم که از دوران دفاع مقدس تا امروز همیشه در حوزه «دفاع» و «تولید ملی» پیشتاز کشور بود و این خیلی مهم است که چنین ظرفیتی در استان خوزستان با همه سختی‌ها و آسیب‌هایی که در دوران جنگ داشته است، وجود دارد.

وی افزود: در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اولویت اول این مجلس را نظارت گذاشتیم و با رفتار سیستمی این نظارت را به صورت «میدانی» انجام بدهیم و پیش ببریم. پس در راستای حل و فصل مسائل و مشکلات خوزستان اکنون آمدیم تا کمک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: هدف ما از این کارها مچ‌گیری نیست و مدیرانی که قوی و امین هستند حتماً از آنها حمایت می‌کنیم تا شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشند و بتوانند شجاعانه کار خود را پیش ببرند و با انگیزه کار کنند و همچنین اگر جایی تخلفی باشد و خارج از مسیر قانون یا کم‌کاری باشد، بر اساس قانون پیگیری می‌کنیم چرا که پیشگیری از مشکلات ممکن است بعد به وجود آید.

قالیباف یادآور شد: شرکت نیشکر هفت‌تپه به عنوان یک موضوع در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است و در حال رسیدگی پرونده آن هستند و طبیعتاً آنجا رسیدگی می‌شود.

وی افزود: موضوعات مربوط به این پرونده را کمیسیون اصل ۹۰ در جریان پیگیری دارد و قوه مجریه هم موضوع را پیگیری می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بخش عمده‌ای از ماجرا هم قوه قضائیه است که در حال پیگیری است و تعیین تکلیف در این بخش می‌شود ولی در حوزه خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ باید مجلس شورای اسلامی فعال‌تر از گذشته باشیم تا در مسیرهای فرآیند واگذاری کنترل کنیم.

قالیباف گفت: آن چیزهایی که در همه شهرهای مورد بازدید مردم یا مدیران محلی تکرار شد یکی مباحث مربوط به حوزه «اشتغال» مهم‌ترین دغدغه بود و یکی دیگر هم آب (شرب، کشاورزی و آب‌های سطحی به خصوص در شهرها که هرچقدر بزرگ‌تر بودند، بحرانشان در این بخش بیشتر بود) و فاضلاب بود.

وی افزود: به این معنا نیست که آسیب‌های اجتماعی، بافت فرسوده و مسکن و معیشت نیز مشکلات نیستند ولی این دو مشکل عمدتاً جز اولویت‌های پرتکرار مردم روستایی، شهری و مدیران خوزستان بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیماتی در اینجا گرفته شده تا بر همه پروژه‌ها و فعالیت‌های کوچک و بزرگ نظارت کنیم؛ نظارت پروژه کوچک و بزرگ ندارد و شاید پروژه آب‌رسانی روستایی هم برای مردم همان روستا اهمیت بالایی داشته باشد.

قالیباف بیان کرد: در این سفر نظارتی یک توافقی با قوه مجریه در تهران و استان خوزستان شد تا در مورد بعضی موضوعاتی که بیش از اندازه مردم را اذیت می‌کنند به صورت اولویت‌بندی به آن توجه کنیم.

وی گفت: مثل این ۷۰۰ روستای دارای تنش آبی که توافق شد در اولویت باشند و تا پایان این دولت یعنی اول تابستان سال آینده این روستاها که سالیان سال است مشکل آب دارند، این مشکل را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه «اشتغال» بنا شد یک اولویت ۴۰ هزار شغل را علاوه بر برنامه‌هایی که بوده در دستور کار قرار بگیرد، قرار بدهیم که جزئیات آن بعداً اعلام می‌شود ولی ۱۰ هزار مورد آن به زنان سرپرست خانوار اختصاص پیدا می‌کند چرا در بررسی‌هایی که داشتیم یکی از موضوعات جدی استان خوزستان توجه به بحث زنان به مخصوص زنان سرپرست خانوار است که فشار معیشتی روی آنها مضاعف است و باید توجه بیشتری در این زمینه شود.

قالیباف افزود: همچنین در بخش «مراکز نوآوری» مقرر شد چهار مرکز نوآوری را به سرعت با هماهنگی که با دانشگاه آزاد و چند مرکز نوآوری در تهران که شرکت‌های بزرگ هستند و می‌توانند تحول جدی ایجاد کنند، به مخصوص که با جوانان تحصیلکرده و مسلط به مسائل فنی در خوزستان روبه‌رو بودیم که تجهیزات و سرمایه لازم را برای یک حرکت در سیستم نداشتند، در استان راه‌اندازی کنیم چرا که اولویت ما در مجلس یازدهم توجه به اقتصاد دیجیتالی و دانش‌بنیان است.

قالیباف با اشاره به مشکلات ایجاد شده در راستای خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه، بیان کرد: در استان خوزستان اکنون پروژه‌هایی که در پیش رو است که واگذاری یک بخشی از آنها در بورس واگذار می‌شود که مسیر رقابت آن مشخص و روشن است و آنهایی که خارج از آن باشد حتماً جدیت و نظارت بیشتری را مجلس خواهد داشت و برای همین می گویم که نظارت میدانی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: در حقیقت نمایندگان خودشان وقتی قانون وضع می‌کنند هم به طور قانونی، شرعی و اخلاقی خودشان باید جزو اولین کسانی باشند که قانون را اجرا می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کسی در مجلس در امورات اجرایی دخالت کند این خلاف قانون است و نباید این کار را انجام دهد.

قالیباف اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار ویدئو کنفرانسی با نمایندگان مجلس یازدهم نکاتی را اشاره فرمودند و با رهنمودهای دیگر که یک بخشی از آن نظارت بر نمایندگان مجلس است، یک هیئت هفت نفرهانتخاب شد و اقدامات خلاف قانون آنها توسط این مرکز پیگیری می‌شود و هر جا گزارشی به صورت «مستند» به این مرکز ارسال شود، نظارت بر رفتار نمایندگان در دستور کار قرار می‌گیرد و در این راستا همه امکان ارسال گزارش دارند.

وی اضافه کرد: به این استان نیامدیم که به جای قوه مجریه کار آنها را انجام دهیم بلکه برای نظارت بر تصمیم‌گیری‌ها و اجرای امور آمدیم و در مجلس ایمان داریم به اینکه باید تلاش کنیم و قانون را خودمان در ابتدای کار اجرا کنیم.

, ,