- پایگاه خبری انتخاب خوزستان – اخبار مهم و به روز خوزستان - http://entekhab-khouzestan.com -

شهردار اهواز به سومین طرح سوال شورا چه پاسخ داد؟

 

شهردار اهواز با حضور در جلسه شورای شهر اهواز، به هفت سوال طرح شده از سوی محمدجعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز به صورت حضوری پاسخ گفت.

 انتخاب خوزستان، موسی شاعری در یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که (۲۸ آبان‌ماه) برگزار شد، به سوالات مطرح شده از سوی محمدجعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز به شرح ذیل پاسخ داد.

سوال ۱ – در خصوص انتصاب سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز علت عدم مراعات مقررات مربوط به برگزاری جلسه شورای سازمان جهت تصمیم‌گیری در این خصوص و تهیه صورت جلسات صوری و اخذ امضاء از برخی اعضای شورای سازمان چیست؟

پاسخ: با توجه به ضرورت تسریع در انجام امور و به جهت مشغله و مسئولیت اعضای شورای سازمان، مطابق عرف عمومی جاری از گذشته در برخی از موارد صورتجلسه با هماهنگی اعضا به صورت دست‌گردان انجام می‌پذیرد. به ویژه در مدت اخیر و شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا که برخی محدودیت‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده است، بدیهی است در هر صورت اعضا در تأیید مصوبات و امضای آن اختیار تام دارند و ضوابط مربوط به انتصاب سرپرست سازمان از جمله موافقت اکثریت اعضای شورای سازمان به صورت کامل منطبق بر مقررات صورت پذیرفته است.

سوال  ۲ – یکی از مطالبات بحق مردم در شهر اهواز ترمیم نوارهای حفاری و پرکردن چاله‌های موجود در معابر شهر می‌باشد. علیرغم اقدامات صورت گرفته همچنان معابر شهر پر از چاله‌ها و نوارهای حفاری شده است که ترمیم نگردیده و روزانه موجب خسارت‌های سنگین به وسایل نقلیه مردم می‌شود و این موضوع موجب نارضایتی شدید مردم نسبت به وضعیت موجود گردیده. با توجه به تکالیف شهرداری در این خصوص مصرح در بند ۱۵ و ۲۵ ماده ۵۵ و همچنین ماده ۱۰۳ قانون شهرداری‌ها و با توجه به فرار رسیدن فصل بارندگی که موجب مضاعف شدن معضل مذکور می‌شود علت عدم اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم جهت رفع مشکل مذکور چیست؟

پاسخ: به دلیل فرسودگی و ریزشی بودن تأسیسات زیرزمینی دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آب و فاضلاب، گاز و مخابرات، میزان تخریب انجام شده توسط این دستگاه‌ها چندین برابر استاندارد است که شهرداری اهواز بنا به ضرورت و تنها در مواردی که الزام اجرایی وجود دارد، مبادرت به صدور مجوز حفاری نموده است که البته با توجه به مقدمه مذکور، مقدار زیادی حفاری را شامل می‌شود.

بر اساس ماده ۱۰۳ قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ (مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۴۵) کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی موظفند پس از اخذ مجوز از شهرداری و اجرای عملیات، در مدت متناسبی هر گونه خرابی یا زیان وارده را ترمیم و به حال اول درآورند.

اما به دلیل اینکه اکثر حجم حفاری‌ها در شهر اهواز توسط شرکت آب و فاضلاب انجام می‌شود و با توجه به محدودیت‌های مالی این شرکت، غالباً نوارهای حفاری برخلاف تعهدات کتبی آبفا ترمیم نشده باقی می‌مانند.

لذا شهرداری با عنایت به اهتمام به رفع مشکلات به وجود آمده برای شهروندان، رأسا اقدام به ترمیم نوارهای حفاری از طریق عقد قرارداد با هشت پیمانکار (هر منطقه یک پیمانکار) علاوه بر ظرفیت اکیپ‌های سازمان عمران و اکیپ‌های لکه‌گیری شبانه‌ مناطق با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال نموده است و این در حالی است که قیمت قیر با رشد بی‌سابقه بیش از چهار برابری مواجه شده است.

سوال ۳ – تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام در محلات اهواز وجود دارند که متأسفانه علیرغم پیگیری‌های مستمر اهالی به شورای شهر و تذکرات مکرر اینجانب، تاکنون اقدامی برای تکمیل آن صورت نگرفته است، برای نمونه می‌توان به پروژه‌های بدنه‌سازی میدان نهضت‌آباد، آسفالت بلوار فنی حرفه‌ای، بلوار ارتباطی شهرک الهیه به سمت شهرک برق و جاده ساحلی، پارک گوهر در کوی مدرس و … اشاره کرد از آنجایی که حل این مشکلات می‌توانست رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد شهرداری و شورای شهر را به دنبال داشته باشد مقتضی است علت تاخیر و اهمال در اجرای به موقع پروژه‌های یاده شده اعلام شود.

پاسخ: در یک سال و نیم گذشته تعداد قابل توجهی پروژه عمرانی اجرا گردیده که اکثر این پروژه‌ها با روند اجرایی مطلوب و پیشرفت‌های بالغ بر ۸۰ الی ۹۰ درصد در حال انجام است. برخی از این پروژه‌های بزرگ و حائز اهمیت عبارتند از مسیر پل ششم فاز اول و سوم، مسیر ارتباطی پل ولایت، مسیر L۳۰۰ از تقاطع غیر هم‌سطح شهید کجباف، تقاطع غیر هم‌سطح جانباز، مسیر ارتباطی زردشت، بهسازی لوپ پل ولایت، مسیر ۲۴ متری میدان امام رضا کیانشهر، تقاطع غیر هم‌سطح میدان دانشگاه و …

باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که اقدامات مذکور و پیشرفت پروژه‌های نامبرده در مقطع زمانی محدودیت منابع مالی شهرداری محقق شده که رشد کم‌سابقه قیمت در بازار مصالح و نرخ تورم سبب شده برخی از پروژه‌ها حتی با درنظر گرفتن نرخ تعدیل با مشکلات اجرایی مواجه گردند به گونه‌ای که حتی برخی مناقصات نیز به همین دلیل با استقبال مواجه نمی‌گردد.

اما در خصوص پروژه‌هایی که به صورت خاص در متن سؤال به آنها اشاره شده توضیحات ذیل ارائه می‌گردد:

بدنه‌سازی میدان نهضت‌آباد مناقصه مجدد برگزار گردیده، پیمانکار مشخص و پس از ابلاغ قرارداد پیمانکار آماده کار می‌باشد.

آسفالت بلوار فنی حرفه‌ای روال انعقاد قرارداد جهت لکه‌گیری انجام شده و پیمانکار پس از طی مراحل عقد قرارداد آماده بکار می‌باشد.

پارک گوهر در کوی مدرس در هفته گذشته برای دومین بار مناقصه صورت گرفت که به دلیل نوسانات قیمت بازار مصالح شرکت‌کننده‌ای نداشت، لکن پس از قرارگرفتن کوی مدرس در لیست مناطق کم‌برخوردار اولویت‌دار شرق توسط شورای اسلامی شهر در پروژه محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در قالب یکی از پروژه‌های این منطقه به قرارگاه جهت برآورد و بازنگری طراحی ابلاغ گردیده و پس از تأیید توسط معاونت فنی و عمرانی به اجرا درخواهد آمد.

سوال ۴ – حضور شهردار در میان مردم محلات، مساجد و نماز جمعه و گوش دادن به درددل‌ها و درخواست‌های آنان و همچنین اختصاص زمان مناسب برای ارتباط با مردم و ملاقات حضوری از جهات مختلف حائز اهمیت است. متأسفانه شاهد کمترین حضور شهردار بوده و باعث نارضایتی گردیده است دلایل عدم ارتباط لازم با شهروندان و پاسخگو نبودن به موقع به شکایات و تقاضاهای مراجعین چیست؟

پاسخ: ملاقات‌های عمومی شهردار به دفعات در دفتر کار شهردار انجام پذیرفته که آخرین مرتبه آن جمعه مورخ ۹/۸/۹۹ بیش از ۱۰ ساعت توسط شخص شهردار به مطالبات اقشار مختلف شهروندان رسیدگی گردیده است. همچنین با توجه به ظرفیت‌های ارتباطی نوین و سهولت دسترسی شهروندان به فضای مجازی به عنوان یکی از آسان‌ترین راه‌های ارتباطی، شهردار و اقشار مختلف شهروندان از طریق فضای مجازی در ارتباط مستمر هستند و اتفاقاً این ظرفیت جدید در این دوره مدیریت شهری به خوبی به کارگیری شده است.

از سوی دیگر وضعیت خاص ناشی از کرونا و شرایط شدت گرفتن این شیوع ویروسی، ارتباط مستقیم و حضوری که مستلزم تجمع باشد را محدود نموده  مسئولان نیز ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط هستند. این در حالی است که کثرت بازدیدها و حضور در جلسات کاری موجب شده، شهردار دو مرتبه در بازه‌های زمانی متفاوت به ویروس کرونا مبتلا و طبیعتاً در دوران قرنطینه و نقاهت امکان ملاقات مردمی میسر نگردیده است.

علی ایحال پاسخگویی، ارائه گزارش عملکرد و بیان توضیحات جهت تنویر افکار عمومی و اقشار مختلف شهروندان از طرق مختلف توسط اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و همکاری صدا و سیما و اصحاب رسانه به صورت مستمر انجام شده و به سمع و نظر مردم می‌رسد.

سوال ۵ –  جاده آرامستان جدید اهواز فاقد آسفالت مناسب است که در جلسات مختلف بارها به آن اشاره و درخواست اقدام عاجل شده است با توجه به وجود مقررات قانونی در این خصوص ( بند ۱۳و ۱۴و ۲۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری و بند ۲۱ قانون شوراهای اسلامی کشور) علت کندی و ناقص بودن اقدامات شهرداری چیست؟

پاسخ: آرامستان باغ فردوس محل تردد مستمر ماشین‌آلات سایت صفیره، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و شرکت‌های محلی مستقر در جاده مذکور است که با توجه به تردد سنگین ماشین‌آلات مذکور، علی‌رغم تعمیرات، لکه‌گیری و زیرسازی و آسفالت بخشی از آن توسط شهرداری نیازمند تعمیرات اساسی می‌باشد.

ترمیم، اصلاح زیرسازی و آسفالت فقط مسیر رفت از سمت ماهشهر به آرامستان باغ فردوس به طول ۳/۵ کیلومتر نیازمند مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال می‌باشد، این در حالی است که طرح تعویض جاده با عرض ۲۵ متر توسط شهرداری تا لایه‌ اساس به اجرا درآمده که تکمیل آن (شامل اجرای دو پل از روی کریدورهای نفتی و اجرای لایه اساس و آسفالت) هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال را شامل می‌شود.

هزینه‌های بالا با توجه به محدودیت‌های مالی شهرداری انجام پروژه به صورت مستقل و بدون همکاری سایر شرکت‌های بهره‌بردار این مسیر را دشوار نموده است که امید است با جلب همکاری این شرکت‌ها میسر گردد.

شایان ذکر است مطالعات و طراحی توسعه پل روگذر جاده آرامستان باغ فردوس جهت انجام عملیات اجرایی در معاونت فنی و عمرانی تهیه شده است.

سوال ۶ – حدود یک سال از برگزاری همایش مناسب سازی فضاهای شهری جهت معلولین می‌گذرد. علی‌رغم قول و تعهد شهردار به تشکیل ستاد مناسب‌سازی شهرداری اهواز، این ستاد تشکیل نگردیده و اعتراض جامعه معلولین را به دنبال داشته است دلیل این امر را تشریح فرمایید؟

پاسخ: رویکرد غالب شهرداری اهواز در پروژه‌های مورد اجرای مناطق، مناسب‌سازی فضاهای شهری اعم از پیاده‌روها، پارک‌ها و سایر فضاهای عمومی است.

در ساخت پارک‌های جدید و همچنین معابر جدیدالاحداث و یا پیاده‌روسازی‌های اخیر اولویت همسان‌سازی و رعایت الزامات مناسب‌سازی معابر برای تردد افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی بوده است.

در حوزه اصلاح و بهسازی و ترمیم پارک‌ها و پیاده‌روها نیز همین رویکرد غالب بوده و احداث رمپ‌های دسترسی، نرده‌ها و تفکیک تداخل حرکت موتورسوار و ویلچر در دستور کار است.

در بخش شهرسازی و معماری نیز تکمیل فرم‌های بروکف در سامانه صدور مجوز و پروانه و پایان کار راه‌اندازی شده و من‌بعد کلیه پایانکارهای ساختمانی می‌باید این فرم‌ها و تأییدها را از مهندسین ناظر و کارشناسان پایانکار دریفات نمایند از دیگر موضوعات در حال اقدام اخذ مشاوره جهت مناسب‌سازی ۳۱ ساختمان اداری شهرداری برای دسترسی بهتر افراد معلول و کم‌توان می‌باشد که پس از تکمیل آن مطالعات شهرداری نسبت به اجرای آن مطالعات و مناسب‌سازی کلیه ساختمان‌های اداری شهرداری در آینده به لحاظ نسبت آسانسور برای معلولین، ایجاد سرویس‌های بهداشتی مناسب و استاندارد نرده‌ها، دستگیره‌ها و رمپ‌ها و سطوح شیبدار مناسب انجام خواهد شد.

یک پارک به عنوان پایلوت و الگو جهت اجرای ایده‌آل‌ها و استانداردهای مناسب‌سازی فضاهای شهری به منظور فرهنگ‌سازی در پارک لاله در حال طی تشریفات قانونی اخذ مشاور طراحی فاز یک و دو می‌باشد.

حضور فعال و مؤثر حوزه معاونت شهرسازی و معماری در کمیته‌های استانی و شهرسازی ستاد مناسب‌سازی فضاها و ساختمان‌های عمومی شهر در اولین فرصت جهت ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های ذیربط شهرداری جلسه‌ای مشترک در ایجاد بسترهای مناسب برای ترویج رویکرد مناسب‌سازی در کلیه امور جاری و عمرانی شهرداری انجام خواهد شد و در این راستا کلیه پروژه‌های عمرانی که مصالح و ضوابط مناسب‌سازی معلولین در آنها رعایت نشده باشند، اصلاح شده تا انشاءالله در جهت ایجاد شهری مناسب برای افراد کم‌توان جسمی و حرکتی و سالمندان در آینده حرکت کنیم.

سوال ۷ – مقوله جذب و مشارکت سرمایه گذاری در پروژه های شهری از ابتدای شورای پنجم به عنوان یک اولویت مطرح بوده و امید می رفت که کارهای بزرگ و گسترده ای در این حوزه صورت گیرد که متأسفانه تاکنون انجام نشده است دلایل آن را بیان فرمایید؟

پاسخ: تمرکز تلاش‌ها و از اولویت‌های کاری شهرداری در یک سال و نیم اخیر، همسو با شورای اسلامی شهر، احصای فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سازگار نمودن فرآیندها برای جذب سرمایه‌گذار و اقدامات جدی برای تعریف و اجرای پروژه‌ها به صورت مشارکتی و سرمایه‌گذاری بوده است.

حاصل این کوشش‌ها عبارت است از افزایش ۴ برابری تعداد مجوزهای هیات عالی سرمایه‌گذاری و افزایش ۲ برابری پروژه‌های سرمایه‌گذاری فراخوان شده که کارنامه قابل قبولی برای شورای شهر نیز محسوب می‌شود.

به علاوه در این مدت ضمن انجام مطالعات امکان‌سنجی و طرح توجیهی ۱۷ پروژه سرمایه‌گذاری، فرآیندهای سرمایه‌گذاری استانداردسازی شده و اصلاح شیوه‌نامه‌ی مورد عمل از طریق شورای اسلامی شهر پیگیری گردیده است.