انتخاب|خوزستان

زمان انتشار مطلب : ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۱۶:۲۴ چاپ مطلب   ارسال به دوستان

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان خبر داد؛ آمادگی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برای همکاری در توسعه صنایع پتروشیمی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اشاره به توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) از آمادگی این بندر برای توسعه فرصت‌های همکاری با صنایع تولیدی در راستای تحقق شعار سال جاری خبر داد. بهروز آقائی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با مدیران پتروشیمی امیرکبیر، ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در […]

آمادگی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برای همکاری در توسعه صنایع پتروشیمی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اشاره به توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) از آمادگی این بندر برای توسعه فرصت‌های همکاری با صنایع تولیدی در راستای تحقق شعار سال جاری خبر داد.

بهروز آقائی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با مدیران پتروشیمی امیرکبیر، ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر امام خمینی(ره) را حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال عنوان‌کرد و افزود: بیش از ۱۲۰ شرکت در این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همواره توسعه فعالیت های اقتصادی در این منطقه به عنوان یکی از اولویت های مهم اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان محسوب می شود.

وی بندر امام خمینی(ره) را فضایی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاران دانست و گفت: تسهیلات و مشوق‌های ارائه شده در بندر موجب شده تا سرمایه‌‎گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری از خود نشان دهند.

آقائی وجود مخازن و خط لوله انتقال میعانات نفتی، اسکله تخصصی و اراضی کافی را از ظرفیت‌های مهم این بندر برای سرمایه‌گذاران عنوان‌کرد و گفت: مشوق های اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان متناسب‌ با مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری طراحی شده و تمام تلاش ما ایجاد بستری برای کمک به تولیدکنندگان کشور است.

آمادگی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برای همکاری در توسعه صنایع پتروشیمی

آقائی بندر امام خمینی(ره) را از بنادرریل پایه کشور برشمرد که از ابتدای احداث به خط راه آهن سراسری متصل بود و افزود: این بندر به عنوان یکی از بنادر هاب غلات کشور مطرح است که بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی در این بندر تخلیه می‌شود.

وی گفت: بندرامام خمینی(ره) به شبکه ریلی متصل و از ۱۸ ایستگاه ریلی در حوزه غلات، مایعات، روغن و… برخوردار است که در زمره بنادر پیشرفته کشور به شمار می‌رود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های زیرساختی ایجاد شده در این بندر گفت: بندر امام خمینی(ره) با برخورداری از ۳۵۰ هزار متر مکعب مخزن سبک و سنگین فرآورده های نفتی، ظرفیت انبارش خوبی در حوزه صنایع نفت و پتروشیمی دارد.

آقائی ظرفیت انبارش درجای کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) را حدود پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: سالانه امکان واردات و انبارش حدود ۲۵ میلیون تن کالای اساسی به صورت دینامیکی در این بندر وجود دارد.

وی ادامه داد: این بندر در حوزه کانتینری نیز تجهیزات پیشرفته نظیر گنتری‌کرین، یک یارد بزرگ کانتینری و ۶۰۰ هزار TEU کانتیتر ظرفیت برخوردار است که با توجه به اپراتوری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی می‌توان گفت در این حوزه محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه بندر امام خمینی(ره) از بیشترین اراضی توسعه برخوردار است بیان کرد: حدود پنج هزار هکتار از این اراضی متعلق به منطقه ویژه اقتصادی بندری است و این اراضی قابلیت وصل شدن به اسکله را دارا هستند که فضای خوبی برای توسعه سرمایه گذاری های بخش خصوصی به شمار می‌رود.

آقائی عنوان کرد: همچنین سه پایانه مکانیزه غلات در مجتمع بندری امام خمینی(ره) در حال احداث داریم و مونتاژ تجهیزات به ارزش حدود ۲۱ میلیون برای تخلیه غلات در دست انجام است.

وی گفت: برنامه ریزی های کارشناسی مختلفی در این بندر انجام شده تا کالاها به صورت رقابت‌پذیر و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ جابجایی ۴۶ میلیون تن کالا از مبادی دریایی استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.

آقائی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شد، افزود: با ارتقاء توان تجهیزاتی و عملیاتی در زمینه تخلیه و بارگیری کشتی‌های حامل کالای اساسی، این بندر سال گذشته موفق به ثبت رکورد تخلیه ۸۱ هزار تن کالا در یک روز شد.

وی همچنین تصریح کرد: با مشارکت بخش خصوصی در ایجاد احداث چهار پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری کالا، فرآیند ورود و خروج کالاهای اساسی به صورت تمام مکانیزه و با سرعت بسیار قابل توجهی صورت خواهد گرفت که توان بندر را در این بخش به ۳۰ میلیون تن در سال خواهد رساند.

تا هفته گذشته، تعداد کشتی‌های موجود در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) ۳۶ فروند اعلام شده است که برای شروع کار تخلیه کالا از آنها، هم‌افزایی دستگاه‌های متولی برای رفع مشکلات ارزی کشتی ها ضروری است.

افزایش نرخ‌های مصوب نهاده دامی در سامانه بازارگاه و هم چنین تعرفه‌های گمرکی از جمله مواردی است که می‌تواند در روند تسریع تخلیه کالاهای اساسی موثر باشد