انتخاب|خوزستان

زمان انتشار مطلب : ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۸:۲۴ چاپ مطلب   ارسال به دوستان

واکنش روسیه به دکترین هسته‌ای جدید آمریکا

وزارت امور خارجه روسیه به دکترین هسته‌ای جدید آمریکا که به تازگی در قالب سندی منتشر شده است، واکنش نشان داد.  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد، اتهاماتی که در این سند علیه مسکو مطرح شده است، هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. وزارت امور خارجه روسیه ادعاهای مطرح شده در این […]

وزارت امور خارجه روسیه به دکترین هسته‌ای جدید آمریکا که به تازگی در قالب سندی منتشر شده است، واکنش نشان داد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد، اتهاماتی که در این سند علیه مسکو مطرح شده است، هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد.

وزارت امور خارجه روسیه ادعاهای مطرح شده در این گزارش در خصوص منافع آمریکا در قبال “روابط پایدار” و تعهد به همکاری سازنده را ریاکارانه قلمداد کرد.

مسکو نسبت به رویکرد “نامحدود” واشنگتن در قبال مسأله استفاده از تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه خواستار تأمل بیشتر در سخن گفتن از استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای شده است.

روسیه اعلام کرد، تمامی تدابیر لازم را برای حصول اطمینان از امنیت خود با توجه به رویکردهای تعریف شده در دکترین هسته‌ای آمریکا به کار می‌بندد.

مسکو همچنین از واشنگتن خواسته است در تلاش‌های مشترک در راستای یافتن راهکارها برای حفظ ثبات راهبردی مشارکت داشته باشد.

دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به این که مسکو به تمامی تعهدات خود در چارچوب توافق‌های بین‌المللی متعهد است، تأکید کرد، تمامی کشورهای هسته‌ای به خصوص انگلیس و فرانسه باید در فرایند خلع سلاح مشارکت داشته باشند.

پیش‌تر، آنیتا فریت، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما به روسیه درباره دکترین جدید هسته‌ای ایالات متحده اطلاع دادیم. به گفته وی، مسکو و واشنگتن گفت‌وگو در مورد ثبات استراتژیک را ادامه می دهند.

دولت دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد، بخش عمده سیاست تسلیحات هسته‌ای دولت باراک اوباما را همچنان ادامه خواهد داد اما یک رویکرد تهاجمی‌تر در قبال روسیه اتخاذ می‌کند چراکه روسیه باید متقاعد شود اگر تهدید به حتی یک حمله هسته‌ای محدود در اروپا بکند با “هزینه‌های شدید غیرقابل قبول” روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بازبینی جامع سیاست هسته‌ای آمریکا خواهان افزایش سلاح‌های هسته‌ای راهبردی نشده و برخلاف اظهارات دونالد ترامپ از جمله در یک توئیت کمی بعد از آغاز ریاست جمهوری‌ای‌اش است که گفته بود آمریکا “باید به میزان زیادی قابلیت‌های هسته‌ای خود را تقویت کرده و توسعه دهد؛ تا زمانی که دنیا نسبت به سلاح‌های هسته‌ای سر عقل بیاید”.

به گزارش ایسنا گفته می‌شود که احتمالا این دکترین برای مقابله با روسیه طراحی شده است.

رابرت سوفر، معاون وزیر دفاع آمریکا نیز در توجیه استراتژی جدید این کشور گفت که واشنگتن «می‌خواهد مطمئن شود که هیچ خطایی از روسیه سر نمی‌زند.»

وی افزود: روسیه باید بداند که حمله هسته‌ای حتی محدود، این کشور را به هدف‌هایش نمی‌رساند اما موجب تغییر اساسی ماهیت مخاصمه خواهد شد و هزینه غیرقابل محاسبه‌ای برای مسکو خواهد داشت.

ترامپ در سخنرانی سالانه خود در روز سه‌شنبه گذشته هیچ اشاره‌ای به موضوع توسعه قابلیت‌های هسته‌ای آمریکا نکرد اما گفت: زرادخانه هسته‌ای آمریکا باید جلوی اقدامات تجاوزگرانه را بگیرد.

یک گزارش ۷۴ صفحه‌ای خلاصه‌وار درباره یافته‌های مربوط به این بررسی و بازبینی عنوان کرده که کره شمالی یک “تهدید واضح و شدید” برای آمریکا و هم‌پیمانانش است. همچنین این گزارش تاکید کرده هرگونه حمله هسته‌ای کره شمالی علیه آمریکا یا هم‌پیمانانش منجر به “پایان این حکومت” خواهد شد.

این بررسی انجام شده تحت رهبری پنتاگون در عین حال چین را به عنوان یک رقیب هسته‌ای بالقوه قلمداد کرده و گفته زرادخانه هسته‌ای آمریکا به نحوی تنظیم شده تا “جلوی این نتیجه‌گیری اشتباه از سوی پکن که می‌تواند با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در آسیا به برتری دست یابد یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به صورت محدود قابل قبول خواهد بود” را بگیرد.

دستور این بررسی تحت رهبری پنتاگون یک سال پیش از سوی ترامپ صادر شد تا به بازبینی وضعیت زرادخانه هسته‌ای آمریکا و سیاست‌های این کشور در این حوزه بپردازد.

ترامپ در یک بیانیه کتبی اعلام کرد: راهبرد آمریکا به نحوی طراحی شده که احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را هرچه کمتر کند.

او در اشاره‌ای به تهدید حملات سایبری فاجعه‌بار گفت: آمریکا به دنبال تقویت عامل بازدارنده در مقابل حملات بزرگ علیه آمریکا و هم‌پیمانانش از جمله “حملات فاجعه باری که لزوما به شکل تسلیحات هسته‌ای نیستند” است.

دولت ترامپ همچنین نتیجه گرفته که آمریکا باید تا حد زیادی از برنامه رئیس‌جمهور قبلی برای مدرنیزه سازی زرادخانه هسته‌ای از جمله با بمب‌افکن‌ها، زیردریایی‌ها و موشک‌های زمینی جدید پیروی کند.

همچنین این دولت از تداوم پایبندی به توافق‌های کنترل تسلیحاتی موجود از جمله توافق موسوم به “استارت جدید” خبر داده که آمریکا و روسیه را ملزم به رعایت سقف ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای راهبردی و حداکثر ۷۰۰ پرتابگر کرده است.

در گزارش بررسی هسته‌ای پنتاگون نتیجه گرفته شده با وجود آنکه نظام‌های کنترل تسلیحات می‌توانند منافع آمریکا را به پیش ببرند اما در حال حاضر با توجه به آنچه که آمریکا تجاوزگری روسیه در اوکراین و نقض توافقات موجود تلقی می‌کند، ‌ “پیش بینی پیشرفت بیشتر در این حوزه دشوار است”.

مقام‌های دولت آمریکا روز جمعه پیش از انتشار علنی این بررسی، مقام‌های روسیه و چین را در جریان آن گذاشته است.

در عین حال دیدگاه دولت ترامپ این است که سیاست‌ها و اقدامات روسیه آکنده از پتانسیل برای محاسبه غلطی که منجر به تشدید کنترل نشده جنگ در اروپا شود، هستند.

این دولت مشخصا اشاره به دکترین روسیه مشهور به “تهدید کن تا درگیری تخفیف یابد” اشاره کرده که در آن مسکو به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کم قدرت تر در یک درگیری محدود و متعارف در اروپا تهدید می‌کند با این اعتقاد که انجام این کار آمریکا و ناتو را وادار به عقب نشینی خواهد کرد.

این بررسی مدعی است، اظهارات اخیر مسئولان روسیه درمورد این دکترین تسلیحات هسته‌ای در حال تحول، ظاهرا قرار است آستانه و محدوده را برای اولین استفاده از سلاح‌ هسته‌ای توسط مسکو پایین بیاورد.

در عین حال در سند بازبینی مواضع هسته‌ای آمریکا که بعدازظهر جمعه منتشر شد، تقاضا شده که تسلیحات هسته‌ای این کشور در جنگنده‌های رادار گریز اف – ۳۵ نیز مستقر شود.

در این سند نوشته شده است: مدرن کردن جنگنده‌های دارای قابلیت دوگانه از جمله جنگنده‌های نسل جدید اف – ۳۵ همچنان قدرت بازدارنده ناتو را به همراه قابلیت ما برای استقرار سریع سلاح‌های هسته‌ای در صورت اقتضای وضعیت امنیتی، حفظ خواهد کرد.

این سند مشخص کرده که واشنگتن “به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای را تنها در موارد حاد برای دفاع از منافع هسته‌ای آمریکا و هم‌پیمانان و شرکایش” در نظر می‌گیرد.

در عین حال بر اساس این گزارش، موارد حاد می‌تواند شامل حملات راهبردی غیرهسته‌ای علیه آمریکا یا منافعش شود.

در این سند نوشته شده است: آمریکا در حال گنجاندن قابلیت‌های هسته‌ای در جنگنده‌های دارای قابلیت حمله هسته‌ای و استقرار سریع اف – ۳۵ به عنوان یک جایگزین برای پتانسیل‌های فعلی در حال کهنه شدن است.

این سند خاطرنشان کرده است: این برنامه به همراه برنامه‌های جاری افزایش طول عمر بمب‌های B-۶۱ یک عامل مهم برای تقویت ثبات منطقه‌ای مبتنی بر بازدارندگی و افزایش اطمینان هم‌پیمانان خواهد بود.

همچنین دولت ترامپ گزینه ادامه آزمایش سلاح‌های هسته‌ای در صورت لزوم را حفظ کرده است.

در این سند آمده است: آمریکا تا زمان ضرورت آزمایش سلاح‌های هسته‌ای را از سر نخواهد گرفت و هدف از این کار تضمین ایمنی و تاثیر زرادخانه هسته‌ای آمریکا است و از همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد که به اعلام و حفظ یک نوع تعلیق برای آزمایش‌های هسته‌ای دست بزند.